En blogg om inredning och skapande i olika uttryck. Att ge gamla och nya saker en ny plats eller en ny touch.

2015-03-31

Stilla veckan

Påsken är den högtid som är störst inom kristendomen då vi firar Jesus uppståndelse efter att dött och blivit begravd på långfredagen.

Efter att googlat runt lite hittade jag en intressant artikel från Hallands Nyheter om stilla veckans alla dagar. Måndag heter Blå måndag, tisdag kallad vita tisdagen, och onsdag för dymmelonsdag, resterande dagar är ju mer kända.

Det jag inte visste, var att man inte fick ligga kvar länge i sängen under stilla veckan utan att bli kallad för det ena och det andra.

Den som låg kvar längst på Blåmåndag blev kallad Askfisen. 

Idag tisdag är jag glad att jag var uppe tidigt annars hade jag blivit kallad Fetgrisen.

På dymmelonsdagen skulle påskfriden infinna sig, hade man inte röjt undan aska och sopor skulle huset straffas av magiska krafter i form av ohyra och loppor, gissa om jag ska städa idag.....
Låg man kvar i sängen och latade sig blev man kallad Dymmeloxen.

Skärtorsdagens sömntuta blev kallad Skärtosen.

Långfredagens sjusovare blev Långlaten 
Ska ni på bio eller något annat roligt på fredag kan ni ju tänka på att det var förbjudet enligt svensk lag fram till 1973 att ha roligt. Tur man är född 1975.

Åter till sängdyrkarna, på självaste påskafton blev man kallad Stumpen, men det är ingen risk att man ligger länge den morgonen med allt påskfix, stumpan passar mig bättre.

På påskdagen är risken stor för mig att bli kallad Långlåskan, för då är jag nog tröttast, hihi.

Nu vet Ni att det är upp och hoppa resten av veckan om ni inte redan har blivit Fetgrisen eller Askfisen

Ha en trevlig vit tidag! 




2 kommentarer:

  1. Här är det ingen risk. Vi är uppe med tuppen mest varenda dag..
    Önskar dig en riktigt Glad Påsk..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  2. Gillar påsken...här blir det lugnt förutom i morgon då vi har en middagsbjudning.
    Solen skiner och det blir en promenad eller så sätter jag mej vid husknuten och ler mot solen ;)
    Glad Påsk!!
    Kram bia

    SvaraRadera