En blogg om inredning och skapande i olika uttryck. Att ge gamla och nya saker en ny plats eller en ny touch.

2014-10-04

Oktoberkaka

Det har hunnit bli oktober och eftersom jag har ett riktigt bra recept på en kaka med just namnet oktober, tänkte jag dela med mig av detta.
En saftig och god kaka som du kan äta som den är eller med vaniljvisp.

1 1/2 dl socker
3 dl mjöl
1 1/2 - 2 dl mjölk 
50 g smält margarin eller smör
2 tsk bakpulver

2-3 äpplen
2 msk socker
1/2 1 tsk kanel

Smält smöret, blanda de torra ingredienserna och tillsätt smör och mjölk.
Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten.
Skala äpplena, skiva dem och blanda i socker/kanel blandningen. Tryck ner skivorna i smeten. Strö över lite pärlsocker. Grädda i 175-200 grader i ca 25-30 min.
Lycka till!


Det har blivit en hel del terapiarbete för min del den här veckan. Min terapi är att trä armband, jag har något att göra samtidigt som jag skingrar tankarna från min smärta och annat grubbleri, behöver bara koncentrerar mig på vilka färger och former armbanden ska ha. 
Blev några stycken.









4 kommentarer:

  1. Åh....jag ser "mina 2" . Du e så duktig och gör så fina saker. Tur att du finns i min bekantskapskrets!!!

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga armband! jag vill ha ;) (ska nog inte visa min dotter, då vill hon ha alla).. Är du intresserad av att sälja får du gärna höra av dig till mig, jag ska ju ha fler trädgårdsmarknader.

    SvaraRadera
  3. Tack så ♥-ans mycket, vad roligt!

    SvaraRadera