En blogg om inredning och skapande i olika uttryck. Att ge gamla och nya saker en ny plats eller en ny touch.

2014-06-12

Skolavslutningsdag

Idag har det varit skolavslutning så nu väntar ett långt härligt sommarlov för mina barn.
Så här fina var de i dag. 
Sonens fröken ska ha en 1:a till hösten så det var riktigt sorgligt idag när vi tog farväl. 
Vi var flera mammor med tårar  i ögonen. 

Blev lite pysslande med presenter i veckan till barnens fröknar och fritids. Här är några av dem...........



Sedan var det dags för den traditionella Rice Krispies tårtan, ingen skolavslutning utan den. 
Här kommer receptet.

Rice krispies tårta

6 äggvitor
6 droppar ättikssprit
4 1/2 dl socker
4 1/2 dl Rice krispies finns bland flingorna

Vispa äggvitor o ättika till hårt skum, häll i socker och vispa lite till. Blanda i rice krispies.
Häll smeten på 2 plåtar med bakplåtspapper, jag tar lite olja också. Jag ritar två cirklar som jag häller smeten i. 
Jag har båda plåtarna inne samtidigt i varmluftsugn 125 grader i 1,5 timme.
Har du inte varmluftsugn gräddar du dem i omgångar.

Kräm
6 äggulor 
1,5 dl socker 
1,5 dl grädde
1,5 msk vetemjöl
Häll allt i tjockbottnad kastrull, koka tills det tjocknar, ta ifrån plattan och rör ner 100 gram smör. Låt krämen svalna. 
 Bred kräm på ena botten när marängen svalnat
Bred grädde på och skiva jordgubbar

Lägg den andra marängen ovanpå, bred grädde på och låt stå över natten för bästa resultat.
Sedan kan du bara 
garnera med jordgubbar innan servering. Smarrigt god!!!



2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder. SICKA TJUSIGA BARN! Sommarlov firas m duper go tårta ser jag. Allt gott! Kramiz ♡ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linda! ♡ lycka till imorgon med student o kalas! ♡ kram

      Radera