En blogg om inredning och skapande i olika uttryck. Att ge gamla och nya saker en ny plats eller en ny touch.

2014-05-08

Mellan hägg och syren

Mellan hägg (päron) och syren är ett uttryck som jag tycker låter så vackert och den tiden är nu. 
Det kommer från den tid då en skomakare satte upp en ledighetsskylt att han hade ledigt just då, mellan hägg och syren. Det var minsann andra tider då men han tog iallafall ledigt när det var som vackrast.
Jag minns att syrenen blommade på sommaren när jag var liten, den fyllde vaser i kyrkans fönster på skolavslutningsdagen. När jag luktar på dessa ljuva blommor kommer minnen upp från just den tiden, att jag satt i kyrkbänken och både prästen och rektorn pratade om den långa ledigheten man hade framför sig och det pirrade i kroppen av glädje. Idag när jag går på skolavslutning med mina egna barn kan jag gråta för att allt är så vackert och sångerna gör inte saken lättare. Det ligger nog en viss del i att man blir nostalgisk och tänker på sina egna skolavslutningsminnen. Jag är dålig på att minnas saker från min barndom men dofter är något som förstärker mitt minne och syrens doft är ett utmärkt exempel på det.
Nu blommar syrenen och det är den 8:e maj och jag kan bara hoppas att något annat blommar på skolavslutningen så mina barn kan få samma doftupplevelse när de blir vuxna.

Den här vasen inhandlades igår på loppis, tycker den är vacker som den är men då jag nyligen köpt en glas och porslinspenna var jag bara tvungen att gå lös med den.
Så här blev resultatet............







2 kommentarer:

  1. Hittade hit ifrån Facebook =)
    måste bara säga att du har en så mysig och fin sida
    men massor av kreativa, inspirerande inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh vad glad jag blir för de orden, Tack!♡ Hoppas du hittar hit fler gånger♡

      Radera