En blogg om inredning och skapande i olika uttryck. Att ge gamla och nya saker en ny plats eller en ny touch.

2014-01-10

Att leva med värk

Jag har gjort i ordning två gamla möbler den här veckan. 
I källaren har jag till min mans fasa ett litet lager på saker som jag fått, handlat på loppis osv som kan vara bra att ha när pyssel lusten slår till.

Förr kunde jag åtminstone slipa med maskin, renovera, restaurera, skruva, slipa, såga, borra och allt annat som kan vara bra när man tycker om att göra vid gamla möbler.

Nu kan jag knappt dra ut gamla häftklamrar utan att det gör vansinnigt ont i hela kroppen. 
Det är en av alla anledningar till att man blir så begränsad med att alltid ha värk. Visserligen är allt skapande för mig medicin, då glömmer jag bort för en stund att jag har ont och det tillför mig så mycket energi som i sin tur gör att jag mår bättre. 
Det är nog svårt att förstå hur det är att leva med värk dygnet runt. Om du föreställer dig en dag när du vaknar med en sprängande huvudvärk, så är mitt huvud och min kropp i stort sätt alla dagar, mer eller mindre. Tröttheten kommer av värken och den gör att man inte är så rolig alltid. Det är ju inte så att det syns att jag har ont, men mina ögon är det som speglar hur jag mår, det är det jag brukar få höra från de som känner mig, -det syns i dina ögon.
För ca 2 år sedan blev jag väldigt dålig, halva min kropp domnade bort, när jag hamnade på akuten för misstänkt stroke och en massa utredningar blev diagnosen till slut utmattnings depression.
Då hade jag gått med värk i ca 10 år men inte tagit hänsyn eller lyssnat till min kropp utan bara kört på och spelat super women, vilket resulterade i en långvarig sjukskrivning, smärtrehab och en jobbig tid för mig och min familj, för att göra en lång historia kort.
Nu arbetar jag halvtid efter att gjort ett tappert försök med att gå upp i tid, men det gick inte så bra. 
Jag behöver vila var dag efter jobb för att orka med hem, familj och framför allt mig själv trots att jag "bara" arbetar halvtid.

Jag vet inte hur många gånger människor sagt till mig, -det syns inte på dig.
Jag har varit en mästare på att dölja det både för min omgivning och för mig själv.

Det är ju inte så att jag pysslar dagarna i enda men det är det jag väljer framför tv tittande, träning och dator.
Jag hade såklart önskat att jag kunde träna, gå på gym osv men det kan jag inte. Promenader går bra och det är något jag verkligen ska göra mer av 2014.

Nåväl, tillbaks till där jag började. Jag kan nu konstatera efter veckans projekt att jag får hålla mig till de lite mindre pysslen, och att jag får be min man om hjälp om det så behövs, vilket jag gjorde för att bli färdig. 

Här kommer då resultaten av min gamla sy puff som tidigare var rosa, som jag gjorde om för många år sedan till barnens lekstuga. 
Praktiskt är att den kan användas till både förvaring och till att sitta på.
Även den gamla gröna pallen fick en ny stil. 
Tyget som jag använt till båda projekten är köpta i vår nyöppnade butik här i byn, Textil och Design
På pallen med de vita benen använde jag washi tejp för att få en lite mer originell stil.
♥ Ha en riktigt trevlig helg! ♥
Martina
 






2 kommentarer:

  1. Så fint det blev :)
    Du är så duktig på det du gör, både på jobbet och med ditt pyssel ❤️
    Det är klart du ska göra det du mår bra av. Att må bra och orka med sin vardag är ju ett måste.
    Kram, kram ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  2. Tack det värmer, så gulligt! ♡♡♡♡ kram

    SvaraRadera